Krátký redakční test nové Hyundai i30

      Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Krátký redakční test nové Hyundai i30


Na konci března jsem využil nabídky krátkého zapůjčení nového modelu Hyundai i30. Jako majitel končícího modelu (i30 kombi 1.6MPi kombi) sem byl moc zvědav na mezigenerační posun u nového modelu. Varianta kombi přijde až v létě, tak srovnání není stoprocentní, ale napoví mnohé. Pod kapotou nového modelu „cvrnkal“ maloobjemový litrový zážehový třívalec. Samozřejmě nadopovaný turbem (1.0 T-GDI). Výkon 88kW/120k papírově odpovídá původnímu 1.6MPi. Při testování jsem se tedy soustředil na porovnání obou jednotek (s vědomím, že MPi je v těžším kombi). Celkově sem za dobu testování najel s novou i30 cca 370 km v kombinovaném provozu (70 km město, 180 km dálnice, 120 km silnice první třídy). Jízda probíhala při zatížení dvěma osobami za dodržování rychlostních limitů (dle GPS). Ještě je třeba dodat, že zapůjčená i30 byla naprosto nová a v době zápůjčky měla najeto lehce přes 400 km, navíc byla osazena zimními pneumatikami.

Design

Tento odstavec je o čistě subjektivních pocitech mé osoby. Nicméně doporučuji, před vynesením soudu, si auto prohlédnout či „projet“ osobně. Mě se vzhled nové i30 líbí a to i přes fakt, že k testování sem měl model s nudnou stříbrnou barvou. Myslím si, že např červená „metla“ tomuto auto sedí daleko více 🙂 Každopádně až na drobné detaily (pevné umístění zadní parkovací kamery, madlo otvírání zavazadlového se jedná o krásný automobil. „Doma“ padlo i povzdechnutí „proč jsme si před rokem koupili tu předchozí generaci :D“

Jízdní projev, spotřeba

Na „tříhrnek“ sem byl hodně zvědavý. Popravdě nepřekvapil mě. Byť se izolační hmota hodně snaží, plechové drnčení, zejména pod plynem, je slyšet. Avšak není to tak hrozné jak sem čekal. Ti co při jízdě poslouchají rádio, asi mít problém nebudou 🙂 . Co se týká jízdního projevu, tak je to klasický „downsizing motorek“, kdy do cca 1950 ot/min se neděje vůbec nic a pak začneme plynule zrychlovat. Prodleva malého turba není skoro znatelná a motor při dálničních, tachometrových, 130km/h točí cca 2950 ot / min (šestý rychlostní stupeň ; moje 1.6MPi točí cca 3550 ot/ min) a nemá problém se zrychlením. Není to rozhodně žádný trhač asfaltu, osobně mi jízdní dynamika přišla velmi podobná „mému“ 1.6MPi. Na konci sem byl zvědavý na výslednou kombinovanou spotřebu, která se na „mém“ 1.6 MPi (kombi, zajetý motor) pohybuje mezi 6 – 7 litry / 100 km. Výsledných 6.6 l /100 km (dle palubního počítače) je srovnatelná hodnota. Počítejme, že 0,5l padne po zajetí a dalších 0,5l půjde dolů při přezutí na letní pneu. Ve výsledku by si, při klidném cestování, mohl tento motor vzít kolem 6 litrů na 100km. Spotřeba poletí nahoru ve městě a při vyšším zatížení, tak jak to u těchto „oturbených“ maloobjemových jednotek bývá. Další otázkou je životnost samotného motoru (zde ukáže čas 🙂 ). Osobně sem velmi zvědavý na jízdní projev a cenový odskok připravovaného čtyřválce 1.4 T-GDI. Komfort nové i30 je velmi podobný předchozímu modelu – preferuji spíše komfortní styl jízdy, proto nemám šanci (natož porovnávat s kombi verzí) rozpoznat vylepšení podvozku při sportovní jízdě. Rozhodně se ale sedí o trochu níže, než v předchozí generaci – byť sedačka lze samozřejmě „napumpovat“. Samotný komfort předních sedaček se, dle mého názoru, nezměnil  – elektrická bederní opěrka zůstala – a člověk i po delší jízdě vyleze nezlámaný. Vzadu nesedím = nehodnotím 🙂

Infotainment

Jako technokrata mě tato stránka nové i30 hodně zajímala. Zapůjčený model byl ve výbavě Symbol D. Vypíchnu seznam zajímavých novinek (mezigeneračně):

  • Full LED přední světlomety se statickým přisvětlováním do zatáček
  • Asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích LKAS
  • Asistent pro sledování pozornosti řidiče DAA
  • Autonomní nouzové brzdění AEB s varováním před čelním nárazem FCWS
  • Automatické světlomety (světelný senzor) + automatické přepínání dálkových světel AHB
  • Zadní opěrka rukou, průvlak na lyže v opěradle zadního sedadla
  • Integrovaná navigace s 8″ dotykovým displejem, USB + iPod

Výbava je samozřejmě daleko větší, tohle jsou systémy, které u „staré“ i30 nejsou k dispozici. Rozložení ovládacích prvků na volantu, kolem řadící páky a ovládání klimatizace je velmi podobné modelu Tucson. Majitelé těchto aut tu tedy budou jako doma. Pokud přecházíte z původní i30, chvilku vám potrvá, než si na nové rozmístění (a možnosti) zvyknete. Nicméně nakonec vše najdete, tam kde to očekáváte. Pouze sem měl opakovaný problém s nejkratší cestou do nabídky Bluetooth handsfree systému v navigaci – samostatné tlačítko je pouze na volantu, ne na jednotce navigace.

Co mě nepotěšilo

Podotýkám, že následující seznam jsou jenom drobnosti, ale zamrzí 🙂

  • chybějící tlačítko „telefon“ na navigaci a nemožnost hledání kontaktů „vyťukáním jména“.
  • nepodařilo se mi „rozběhat“ Android Auto (zrcadlení obrazovky mobilu na display navigace). Dle webu tato funkce není podporována v Evropě i přes nabídku v menu zařízení 🙁
  • Analogový teploměr nevyšplhá k 90°C a já musím pořád koukat na tu nesymetrickou ručičku 😀
  • Systém ISG se nedá trvale vypnout (nebo sem na to nepřišel), nicméně v i30 nepůsobí rušivě a jenom díky tichu si všimnete jeho aktivace.
  • gumová krytka s SD kartou mapových podkladů – tohle se mohlo krásně schovat dolů k USB konektorům 
  • Aktivace/deaktivace tlačítek kolem řadící páky nejsou signalizovány na palubním počítači. Tyto tlačítka jsou hodně daleko ze zorného pole řidiče a vizuální kontrola na PP by se hodila.
  • Loketní opěrka už nelze posouvat směrem dopředu jako u staré i30…

Co mě naopak zaujalo

Z některých věcí sem byl doslova unesen…

  • přední kombinace DRL a blinkrů je nádherná.
  • fullLED přední světla jsou pecka. Na jejich test jsem, bohužel, měl pouze pár hodin večer a brzy ráno, ale rovnoměrný paprsek a jeho dosah mě nadchly. Bohužel se mi ve městě nedařilo vyzkoušet AHB systém
  • ISOFIX držáky na zadních sedačkách jsou konečně v plastových budkách – tzn. Father friendly – my, otcové, děkujeme!
  • Malý, ale je tam – průvlak na dlouhé předměty (lyže apod). v zadních sedačkách!
  • Automatika všech bočních skel jak nahoru, tak dolů a POZOR! s možností zavření všech okýnek dlouhým podržením zamykacího tlačítka na dálkovém ovladači. A to není vše! Nová i30 na vás decentně zapípá ve chvíli kdy opouštíte auto a nemáte dovřené všechny okna – opět kravinka, ale pro nás, co zapomínáme, hodně příjemná 🙂
  • Autorádio / navigace se automaticky nevypíná po vytažení klíčku, ale až po otevření dveří řidiče.
  • DRL světla se automaticky vypnou při zatažení parkovací brzdy
  • Držák nápojů mezi předními sedačkami si poradí i s malými flaškami
  • Páčky pod volantem mají vychytané přepínače z obou stran (viz fotka), takže vybranou funkci můžete zapnout/vypnout prstem zpředu nebo zezadu páčky.
  • Auto při startování a vypínání „nepřehraje symfonii“
  • Dvojitá podlaha kufru (viz fotky)
  • Jízdní asistenti (LKAS, FCWS) na sebe upozorňují decentně.
  • DAA mě neprudil, respektive je prý natolik sofistikovaný (sleduje chování vozu), že se mi ho nepodařilo přesvědčit o mé únavě 🙂

 

Celkově na mě nová i30 zanechala velmi pozitivní dojem. „Naneštěstí“ mi říká pane cca rok stará i30 kombi, takže nová musí ještě pár let počkat 🙂 A vám, milí čtenáři, doporučuji využít aktuální nabídku dvoudenních testovacích jízd a udělat si vlastní názor.

Za zapůjčení vozu pro redakční test děkujeme

 

 

 

Kompletní fotogalerii naleznete ZDE